Pod ciemnymi gwiazdami (2017)

Pod ciemnymi gwiazdami (Beast/ Wielka Brytania/ 2017)

Reżyseria: Michael Pearce
Scenariusz: Michael Pearce
Gatunek: Kryminał/ Dramat

Obsada:
Jessie Buckley jako Moll
Johnny Flynn jako Pascal Renouf
Geraldine James jako Hilary Huntington
Trystan Gravelle jako Clifford
Shannon Tarbet jako Polly

          Młoda kobieta o imieniu Moll mieszka z rodzicami w wygodnym domu na wyspie. Na co
Źródło: imdb
dzień pracuje jako miejscowy przewodnik oraz opiekuje sie ojcem, który cierpi na alzheimera. W dniu swoich urodzin wymyka sie z przyjęcia zorganizowanego na jej cześć i jedzie do nocnego klubu. Nad ranem poznaje tajemniczego Pascala, który nie dość że ratuje ją przed napastowaniem seksualnym to na dodatek odwozi do domu. Mimo rodzącego sie uczucia Moll i Pascal nie mają łatwo szczególnie że na wyspie trwa obława na mordercę młodych kobiet...  

          Nagrodzony za reżyserię i scenariusz "Beast" nagrodą BAFTA (Nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej: taki odpowiedni amerykańskich Oskarów) Michael Pearce opowiada widzowi historię pewnej nietypowej miłości. Jeżeli jednak ktoś spodziewa sie obejrzeć uroczy film obyczajowy, gdzie rudowłosa piękność zakochuje sie w księciu z bajki to może sie srogo zawieść. "Bestia", bo tak dosłownie przetłumaczyłabym tytuł produkcji Pearce'a to raczej niepokojący thriller psychologiczny niż typowy kryminał z wątkiem romantycznym, a z pewnością nie jest to spokojny obyczaj.

          Już od pierwszych scen wiadomo że coś jest nie tak w relacjach Moll i jej rodziny. Zaczyna sie od przyjęcia urodzinowego, które niby zostało zorganizowane dla niej, ale tak naprawdę to jej siostra oraz jej ciąża okazują sie być gwiazdami popołudnia. Rozżalona Moll opuszcza przyjęcie, by spędzić swoje urodziny z obcymi ludźmi w nocnym klubie. Po powrocie do domu ta wydawałoby sie dorosła kobieta musi tłumaczyć sie przed matką i przepraszać, że opuściła dom i gości. Swoją drogą matka to typowy przypadek osoby kontrolującej swoje otoczenie, apodyktycznej, bardzo krytycznej, manipulator w każdym geście, spojrzeniu czy wypowiadanym zdaniu. Trudno oprzeć sie wrażeniu, że cokolwiek złego zdarzyło sie w przeszłości głównej bohaterki to rodzicielka wykorzystuje to przeciwko niej. Oczywiście scen utwierdzających widza w przekonaniu, że Moll i jej matka czy siostra nie utrzymują dobrych stosunków jest coraz więcej dlatego nie dziwi że przy pierwszej nadążającej sie okazji dziewczyna wyprowadza sie z domu. Odbywa sie to w atmosferze skandalu,a przynajmniej tak to można odebrać patrząc na zachowanie rodziny,a przede wszystkim matki Moll.  
          Kolejnym elementem, który sprawia że atmosfera na ekranie jest ciężka i przytłaczająca, są morderstwa młodych kobiet oraz poszukiwania sprawcy. Nie ma tutaj jednak obław policyjnych czy nocnych patroli sąsiedzkich a raczej spoglądanie podejrzliwie na obcych, przyjezdnych i tych którzy nie potrafią sie dostosować.Oczywiście prowadzone jest oficjalne dochodzenie, ale i ono bardziej przypomina polowanie na czarownice niż żmudną, skrupulatną pracę policyjną wśród przyjaźnie nastawionego do siebie i władzy środowiska sąsiedzkiego. Może właśnie dlatego bardzo szybko miejscowa władza postanawia aresztować miejscowego outsidera czyli Pascala,a Moll która z nim mieszka przechodzi w tym czasie przez piekło i jakby sie zdawało ociera sie o szaleństwo.

            Motyw załamania czy niezrównoważenia psychicznego może nie przyjść na myśl od razu, ale dopiero po pewnym czasie oglądania. Czynniki takie jak manipulacja oraz próba kontroli ze strony (tutaj) matki głównej bohaterki mogą rozwijać i wzmacniać w postaci różnego rodzaju psychozy czy manie co zresztą w nie jednym filmie było już przedstawione, ale patrząc na zachowanie głównej bohaterki w "Beast" ma sie raczej wrażenie że to próba lub okres buntu, a nie zalążki choroby psychicznej. Dopiero końcowe sceny uświadamiają ogrom zniszczeń psychicznych jakich doznała Moll,a to może doprowadzić do dociekliwych pytań, na które w filmie nie znajdzie sie niestety odpowiedzi.

          Ten film nie tworzyłby tak niesamowitego klimatu, gdyby nie gra aktorska. Duet Jessie Buckley- Johnny Flynn czyli Moll i Pascal to przykład jak można zagrać zauroczenie czy przekazać zakochanie dwóch osób poprzez spojrzenia i niewinne gesty, które z czasem przeradzają sie w wybuchową namiętność. Z drugiej strony zarówno Moll i Pascal skrywają tajemnice, które nawet odkryte sprawiają, że są oni niezrozumiali i niedostępni dla innych. Geraldine James jako matka głównej bohaterki to zdystansowana, "zimna", apodyktyczna dama. Ona i postać Moll wydają sie dwoma zupełnie różnymi charakterami, które non stop ścierają sie na ekranie. Siostra, grana przez Shannon Tarbet to ucieleśnienie doskonałości, szczególnie w kontekście osoby Moll a na pewno w oczach ich matki. Ojciec i brat to można powiedzieć postacie drugoplanowe, bez większego znaczenia dla fabuły czy zachowań głównych bohaterów.

          Całość to trzymający w napięciu obraz z nierozwiązanym (niewypowiedzianym) tajemniczym i brutalnym zakończeniem. Coś dla tych o mocnych nerwach oraz lubujących sie w zawikłanych fabułach.Polecam!!!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Trauma (2019) czyli o kruchości ludzkiej psychiki

W obronie syna- serial

Strangerland